מתוך הכרה בחשיבותן של ההשכלה הטכנולוגית והמכללות הטכנולוגיות בישראל, ומתוך הבנה כי תרומת ההשכלה הטכנולוגית חשובה להגדלת הפריון, לתעסוקה ולצמיחה, ומתוך ידיעה כי המכללות הטכנולוגיות סובלות מהזנחה רב מערכתית באופן תקציבי, ופדגוגי ארוכת שנים, מוצעת בזאת הצעה מפורטת לרפורמה מקיפה בתחום ההשכלה הטכנולוגית בישראל.
הרפורמה כוללת בין השאר הצעות לתפיסה משרתת חזון, לסמכויות ואופי פעילות הרגולטור, למבנה ופריסת המכללות, לתכניות הפדגוגיות של מסלולי הלימוד ועדכונם כנותנות מענה לצרכי המשק, להיקפי התקציב הנדרשים בהיבטים השונים לצורך במיתוג מקצועי ואיכותי להשכלה הטכנולוגית ולביצוע בשלבים ובהדרגתיות תוך הבנת מצב המערכת הקיימת.
מטרת הרפורמה הנה ליצור הנגשה של השכלה טכנולוגית מקצועית ואיכותית לחברה הישראלית, כדי לייצר מענה הולם לצרכי המשק בעידן המודרני, באמצעות הכשרה ופיתוח של הון אנושי מתקדם, טכנאים והנדסאים מיומנים, כדרג הביניים הטכנולוגי במשק ובתעשייה הישראלית, על מנת להגדיל את הפריון הכולל במשק ולתרום לצמיחתו. הפורום חרט על דגלו את המטרות הבאות:
חזון: מדינת ישראל שואפת להיות מדינה מפותחת בעלת כוח כלכלי מוביל בעולם ולהתמודד עם אתגרי המהפכה הטכנולוגית שמשנה ענפים כלכליים ותעשיות גלובליות ולעמוד במחויבות לשיפור משמעותי באיכות החיים של אזרחיה .
אסטרטגיה: ממשלת ישראל תאמץ חשיבה אסטרטגית ותיזום פעולות ושינויים מבניים להתמודד עם האתגרים שהעתיד מזמן בזירה הגלובלית ונוכח השינויים הדמוגרפיים. הממשלה מהווה את הגורם המרכזי בפיתוח הון אנושי לאומי, תקנה לאזרחיה מיומנויות טכנולוגיות הנדרשות לעבודה במאה ה21-, באמצעות מערכת השכלה והכשרה טכנולוגית יעילה, מקיפה, נגישה ומקצועית; שתספק למשק הישראלי הון אנושי טכנולוגי איכותי אשר יצור תשתית לצמיחה משקית בת-קיימא מבוססת רמת פריון גבוהה.
מטרת התהליך: יצירת מתווה כולל, ארוך טווח עם יכולות משילות של מערכת השכלה והכשרה טכנולוגית תוך הגדרת היבטים של מבנה הרגולציה והקצאת משאבים, באופן שיביא להעלאת מיתוג ההשכלה הטכנולוגית ולמשיכת הון אנושי טכנולוגי איכותי, להגדלת כמות הלומדים ומספר הבוגרים, ולשיפור הפדגוגיה והקניית המיומנויות.
היעדים: לפתח מערכת להשכלה טכנולוגית ומקצועית גבוהה אשר תקיים את העקרונות הבאים:
השוואה למודל התקצוב באקדמיה בהתאם למסמך סלבין.
א. עידוד פריפריה חברתית וגאוגרפית
ב. מיתוג ההכשרה הטכנולוגית
ג. תקציב סיוע ללקויי למידה
ד. קרן סיוע לסטודנטים
ה. תקציב למכינות ולימודי קדם הנדסאים
ו. תקציב הצטיידות שנתי
ז. תקציב שנתי לפיתוח תשתיות: בינוי פיזי כיתות, מעבדות ומעונות
ח. הסדרת תקצוב חוק הנגישות במכללות הטכנולוגיות בדומה למוסדות החינוך וההשכלה הגבוהה
1. קרונות יסוד לתכנון המבנה ופריסת המכללות:
א. תכנון צופה תמונת עתיד, של פריסת המכללות וגודלן, על פי המטרה והיעדים של הרפורמה.
ב. מטרה: משיכת הון אנושי טכנולוגי איכותי, הגדלת היקף הלומדים ומספר הבוגרים.
ג. היעד: למשוך רבע מהשנתון ללימודים טכנולוגיים ומקצועיים בתוך 10 שנים. המהווים 30,000 לשנה, סה"כ 60,000 סטודנטים (ע"פ מסלול יום שנמשך שנתיים).
ד. עקרון היתרון לגודל: מכללות בניהול רשתות, ומכללות הפועלות בצמוד למכללות אקדמיות.
ה. עקרון הנגשת ההשכלה הטכנולוגית לפריפריה הגאוגרפית והחברתית
2. לקדם ולעודד הכפפה מנהלתית של המכללות לחרדים והסמינרים לנשים חרדיות למכללות הקיימות.
3. מתן משקל משמעותי לנגישות הגיאוגרפית של המכללות ברחבי הארץ בדומה למכללות האקדמיות.
4. נכונות להכיר ביתרונות לגודל הנובעים מפעילות ההכשרה המקצועית.
5. לקדם ולעודד שילוב לימודי הנדסאים בישראל תחת רגולטור יחיד.
יש לבצע פעולות מיתוג להשכלה הטכנולוגית וההנדסאים באופן שימשוך הון אנושי איכותי ויגדיל את מספר הבוגרים אשר ישתלבו בתעסוקה בהתאם לצורכי המשק. מיתוג ההשכלה הטכנולוגית ומעמד ההנדסאים בישראל ישפר את היכולת לעמוד ב-צרכים וביעדים הלאומיים, באמצעות מישורי העיסוק הבאים: